A minisztérium átalakítaná a társadalombiztosítási ügyek fellebbezési rendszerét
- Bettina Pal
- máj. 4.
- 3 perc olvasás

A Munkaügyi és Társadalmi Befogadási Minisztérium még nem hozott végleges döntést arról, hogy a Trygderetten (a norvég társadalombiztosítási bíróság) különálló bírósági státuszt kapjon-e, de már előkészítés alatt áll egy átfogó reform, amely szerint a jövőben a fellebbezéseket nem a NAV-on (norvég társadalombiztosítási hivatal) keresztül, hanem közvetlenül a Trygderetten-hez kellene benyújtani.
Az erről szóló törvényjavaslatot a kormány húsvét előtti ülésén terjesztették elő, és ez a lépés a 2023-ban kiadott NOU 2023:11 jelentés második hivatalos következménye. A jelentést készítő bizottság azt a feladatot kapta, hogy teljes körűen vizsgálja felül a NAV és a Trygderetten panaszelbírálási és fellebbezési rendszerét. A felülvizsgálatot elsősorban az indokolta, hogy a Trygderetten-nél jelentősen megnövekedett az elintézetlen ügyek száma, hosszúra nyúlt az ügyintézési idő, és nőtt a fellebbezések mennyisége.
A bizottság megállapította, hogy a NAV ügymenetének minősége több területen nem kielégítő, és felhívta a figyelmet arra is, hogy bár a Trygderetten költségvetését az elmúlt hét évben több mint 35 millió koronával növelték, ez nem járt együtt az ügyfeldolgozás számottevő növekedésével. A jelentés szerint tehát a forrásbővítés nem hozta meg a kívánt hatékonyságjavulást.
Változások a fellebbezési folyamatban
A reform első lépésére már 2023 tavaszán sor került, amikor a minisztérium elfogadta a bizottság azon javaslatát, hogy csökkentsék a jogvégzett bírák számát a Trygderetten-ben. Ezt megelőzően minden ügyet két bíró tárgyalt, mostantól azonban elegendő egy jogász bíró is.
A jelenlegi törvénycsomag a bizottság több további javaslatát is beépíti. Ugyanakkor még mindig kérdéses, hogy a Trygderetten a jövőben része lesz-e a rendes bírósági rendszernek. A NOU javasolta, hogy integrálják az általános bírósági struktúrába, azonban ez több oldalról – köztük a Legfelsőbb Bíróság, az Ügyvédi Kamara, a Bírói Szövetség és a Szakszervezeti Szövetség (LO) – is ellenállásba ütközött a társadalmi egyeztetés során.
A Trygderetten jelenleg egy úgynevezett különbíróság, de formálisan nem része a norvég igazságszolgáltatási rendszernek. Az adminisztratív irányítását a Munkaügyi Minisztérium látja el, és döntései ellen a fellebbviteli bíróságokon lehet jogorvoslatot kérni. A különálló státusz kérdése továbbra is nyitott, és a minisztérium szerint jelenleg is vizsgálat alatt áll.
A most benyújtott törvénymódosítás több kulcsfontosságú pontot tartalmaz:
A fellebbezéseket közvetlenül a Trygderetten-hez kell majd benyújtani.
A Trygderetten jogi tájékoztatási kötelezettsége egyértelműbb lesz.
A bíróság határidőt szab az ellenfél válaszának benyújtására – ez általában négy hét lesz.
A Trygderetten-nek legkésőbb hat hónapon belül el kell bírálnia az ügyet, számítva attól, amikor a fellebbezést benyújtották.
Remélik, hogy egyszerűsödik a dokumentáció is
A kormány célja a törvényjavaslattal az, hogy a fellebbezési ügyintézés hatékonyabbá váljon, csökkenjenek az ügyhátralékok, és a döntések gyorsabban szülessenek meg, miközben a minőség nem romlik. A minisztérium kiemeli, hogy azzal, hogy a Trygderetten fogadja közvetlenül a fellebbezéseket, új feladatokat vállal át az eddigi ellenoldali szervektől. Jelenleg ezek az ellenoldali szervek – főként a NAV fellebbviteli részlege – a fellebbezések előkészítése során az ügyek egy részét felülvizsgálják és módosítják. Ha ez a lépés kimarad, ezek az ügyek közvetlenül kerülnek a Trygderetten elé.
2023-ban a NAV másodfokú szerve a fellebbezések 11,4 százalékát – összesen 366 ügyet – maga is módosított, mielőtt azok eljutottak volna a Trygderettenhez. Ez a változás tehát nemcsak több ügyet, hanem új típusú feladatokat is jelent a Trygderetten számára, miközben a felek munkaterhei arányosan csökkennek.
Tonje Brenna munkaügyi és társadalmi befogadási miniszter szerint a reform célja az, hogy csökkenjen a válaszadási idő azok számára, akik nehéz élethelyzetben vannak, és sürgős választ várnak az ügyeikkel kapcsolatban. A minisztérium azt is reméli, hogy a NAV előzetes ügykezelése során eddig felhalmozott, gyakran túlzott mennyiségű dokumentáció is csökkenni fog.
Orbán-Kereki Renáta
Forrás: Rett24
Comments