top of page

A szexrussebuss, ami felforgatta Norvégiát


Kép: Tom Edvindsen / NRK


Míg a magyar közvéleményt különböző politikai kegyelmek, korrupciós ügyek, pedofilügyek tartják lázban, addig Norvégia ezen a héten a szex körül forgott. Történt ugyanis, hogy az Ottar nevű feminista csoport feljelentést tett a rendőrségnél egy russebuss miatt. A russebuss az a busz, amivel a középiskolai végzős diákok krúzolnak heteken át az éjszakában, azzal a céllal, hogy a busz amolyan vergiliuszi módon átvigye a diákokat a pokol kilenc bugyrán, majd a május 17-e eljövetelével átlendülhessenek a purgatóriumba, onnan pedig akár a felnőtt létbe.


A már említett buszok egy attribútuma, hogy harsány graffitikkel vannak díszítve, és minél harsányabb a graffiti, annál jobb. A brynei középiskola diákjai ezt úgy oldották meg, hogy egy szexjelenetet küldtek a busz falára, és ez a szexjelenet az, ami lázba hozta Norvégiát. A már fentebb említett Ottar-csoport először pornográfia vádjával tett feljelentést, de ezt a rendőrség elutasította. 


Ezzel be is indult a diskurzus. Pornográfia ez, provokáció, vagy művészet? Lehet-e a pornográfia művészet? Meddig mehetnek el a russ-ök? A kérdés számos, a válasz kevés, azt azonban lehet tudni, hogy anyagilag meddig mehetnek el, ugyanis a busz maga körülbelül 3 millió korona volt, a díszítés pedig tovább 50 000 korona. De hogy árnyaljuk a képet: a tét igen magas volt, hisz minden évben van egy verseny a végzősök között, hogy ki tudja a legdurvább, legprovokatívabb díszítést a buszra kanyarintani. Ilyen tekintetben a projekt maximális sikert ért el, hisz még Jonas Gahr Støre miniszterelnök is nemtetszését nyilvánította ki a busz iránt.


Mi lesz most? Az Ottar nem adta fel a harcot, és miután a pornográfiás vád nem ment át, ezért az egyenlőséggel és zaklatással kapcsolatos paragrafusra hivatkozva tettek új feljelentést. Szerintük ugyanis a kép egy megalázó szexuális aktust ábrázol, ahol a nő egy passzív szereplő, míg a férfinak még az arcát se látjuk, továbbá a nő nyakán még nyakörv is van, ami arra enged következtetni, hogy egy megalázó, erőszakos cselekményben vesz részt.


A mű készítője, Mathis Anvik lazán kezeli a helyzetet. Szerinte a mű a célt elérte, arról pedig nem vitatkozna, hogy van-e valami határ, amit esetleg nem kéne átlépni. Szerinte ezt majd a russ-ök döntik el. Egy dologban azonban téved, amikor is saját munkáját dicséri, már a kivitelezés terén. Kezdő műértőknek is feltűnhet rengeteg hiányosság, pusztán a festmény szexet ábrázóló részletében is. Először is nő feneke és feje közti távolságból arra kell következtetnünk, hogy a hölgy teste hasonlatos egy zsiráf nyakára hosszúságában és arányaiban. Füle sincs egy síkban szemeivel, ami talán valami perspektivikus megfontolást takarhatna, azonban ez nem áll meg a lábán, hisz a hölgy gyakorlatilag vízszintesen kinéz a szemlélő irányába. A szexelő pár mögött egy lámpa lóg a plafonról, mely csak ott és csak akkor teremt árnyékot a testeken, ahol épp a művész jónak gondolta, nem pedig ott, ahova azt a fizika törvényei megkívánnák.


Különös még a férfi szerepe és megvalósítása a műben. Mint már említettük, a férfi arca nem látszik. Nos, míg az Ottar-csoport szerint ez valami GDPR/személyi jogi megfontolás volt az alkotó részéről, a festményen látható nő arcának látványából ítélve inkább arra következtethetünk, hogy Mathis nincs jóban az emberi arcok ábrázolásával, és inkább megspórolta a fáradalmat, hogy egy autentikus szexfejet rakjunk az úr nyakára. Az azonban kérdéses, hogy az alak, akit látunk valójában férfi-e? Első látásra a válasz egyértelműnek tűnik, azonban ha jobban megfigyeljük, a férfi mellei majdnem akkorák, mint a női szereplőé. Lehet, hogy ez valójában egy transgender aktus, és ha igen, akkor elfogadhatóbb-e ez, mintha a klasszikus férfi-nő szexről beszélnénk? Ezt a kérdést nem merészkednék megválaszolni, inkább invalidálni kívánom, hisz a test anatómiáját tovább roncsolja a férfi térdének teljes hiánya; lábai amolyan szoknyaként terjednek a kép alsóbb síkjaiba, mindenféle hajlat, vagy egyéb részlet nélkül.


Hiába azonban a jogi és erkölcsi és morális és művészeti témák komoly társadalmi boncolgatása: a kép át lesz festve. A srácok szülei ugyanis szintén rosszallásukat fejezték ki a festmény kapcsán, ha pedig anyu-apu nemet mond, akkor az nem is lesz.


Forrás: JBL

65 megtekintés0 hozzászólás
bottom of page