top of page

Turistamágnes hajóalagút


Grieg zenéjével, falfestményekkel, valamint látványos fotó- és fényshow-val szenzációs élmény lesz a világ első hajóalagútján áthaladni. A hajóalagút, a Selja Kolostor és a Stadtplatået Nyugat-Norvégia Nordkappjává válhat – mondja a tervek mögött álló 81 éves Per Sævik, aki korábban a KrF színeiben a Parlament tagja, illetve szülővárosa, Herøy polgármestere volt, ma többek között a Fjord1 és a Havila Kystruten tulajdonosa.

– Ha egyszerűen átfúrnánk a hegyet, az nem lenne elég, de ha látványos a projekt és megfelelő módon van promotálva, akkor már sikeres lesz – mondja Kristian Jørgensen a Fjordtours-tól. Jørgensen a hajóalagutat katalizátorként kívánja használni annak érdekében, hogy Stad környéke Norvégia új, fontos utazási célpontjává váljon. Szerinte az élményközpontok, a nagy szállodák és a korszerű, gyors kompkapcsolat a siker feltételei. – Ez természetesen sokba kerül, de megoldható, ha olyan befektetők jelentkeznek, akik hisznek a projektben - mondja.


A hajóalagút melletti legfontosabb érv az, hogy így elkerülhető lesz a Stad melletti, időjárásnak kitett és veszélyes szakasz. A szél, az áramlat és a hullámok kombinációja különösen megerőltetővé teszi ezen a területen a behajózást, csak a II. világháború óta 34 ember halt meg Stadhavetben. Másrészt a hajóalagút összeköti majd Ålesundöt és Florøt, a menetidő körülbelül két óra lesz. A hajóalagút - amelynek projektjét a Parlament tavaly jóváhagyta - a becslések szerint jóval több mint 3 milliárd NOK-ba kerül, 1,7 kilométer hosszú lesz, 21,5 méter széles, 33 méter magas és nyolc méter mély hajók számára készül majd. A tervek szerint 2024-ben kezdik meg a helyszínen a munkálatokat.

Einar Vik Arset, a parti őrség vezetője úgy véli, hogy egyrészt a gyakori szélsőséges időjárási körülmények azok, amelyek szükségessé teszik ezt az alagutat, másrészt jelentősen csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, amely a nyílt tengeren jóval nagyobb, harmadrészt fontos és vonzó turistalátványosság is lesz.

Annak ellenére, hogy az alagút tervét tavaly hagyta jóvá a parlament, nem biztos, hogy a tervek szerint fog megvalósulni. A geopolitikai helyzet okozta áremelkedés és többletköltségek miatt mind a Stad hajóalagút, mind más közlekedési projektek határozatlan időre elhalaszthatók. Az ellenérvek között van, hogy a tengeri közlekedés biztonsága folyamatosan javul, és Stad közelében már csak nagyon ritkán történik súlyos baleset.


A 2033-ig szóló Nemzeti Közlekedési Tervben mintegy 1000 milliárd NOK-ot terveznek utakra és vasutakra költeni. Ez a körülbelül 3 milliárd NOK értékű hajóalagút a tengeri szállítás legnagyobb projektje. Ha elhalasztják, az politikai botrány lesz – mondja Per Sævik.

Forrás: NRK

12 megtekintés0 hozzászólás

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése

Commentaires


bottom of page