Az 1890-es években egy klåstadi gazda árokásás közben megtalálta Norvégia negyedik vikinghajóját. A hajó most újra vízre száll, néhány elektromos motorral kiegészítve.
Arne Emil Christensen régész, aki a klåstadi hajó ásatását vezette az 1970-es években, elmesélte egy interjúban, hogy az egyik klåstadi vízelvezető árok éppen keresztülment a hajó faszerkezetén. A hajó jelenleg a tønsbergi Slottsfjellsmuseetben van kiállítva, de néhány lelkes rajongó megépítette a „Saga Farmann” nevű hajót, amelyhez a Christensen által Norvégia negyedik vikinghajójának nevezett hajót vették alapul.
Az eredeti klåstadi hajó Christensen szerint fenőköveket szállított a telemarki Eidsborgból, amelyből nagy mennyiségven találtak a hajóroncs körül. Mivel a hajótest középső részét a szállított anyagok tárolására használták, Christensen azt feltételezi, hogy csak legelöl és leghátul voltak evezők, és emiatt nehéz lehetett manőverezni a hajóval erős szélben.
A hajótörés oka ismeretlen, magát a faszerkezetet pedig 998-ra datálják, így nincsenek adatok a hajótörésről.
De az új „Saga Farmann” hajóhoz a norvég SeaDrive vállalat technológiáját használták fel, annak érdekében, hogy elkerüljék, hogy a történelem megismételje önmagát.
Dan Cato Fagernes, a Farmann hajóépítő társaság vezetője szerint a merülési vonal alatt négy elektromos pod-drive fogja biztosítani, hogy a hajó ki tudjon kötni szélben és nehéz körülmények között is.
A hajókabin deszkái alatt pedig hat akkumulátortöltő van, amelyek nehezék gyanánt egyenesen tudják tartani a hajógerincet.
A vezérlőpult, a biztosítékok, a vezetékek és a kapcsolók rejtve vannak, hogy a lehető leghitelesebb élményt nyújtsa a hajó. A komfort szintje is összhangban van a 900-as években élő vikingek körülményeivel, az őrök pedig hálózsákban alszanak a hajókabinban.
Az elektromos motorok lehetővé teszik, hogy a több mint 20 méter hosszú hajót benavigálják a kikötőbe, a hajó előrehaladását azonban elsősorban a 95 négyzetméteres vitorla biztosítja. Érdekesség, mondta Christensen, hogy a vitorla nagyjából annyiba kerülhetett, mint maga a hajó a vikingkorban.
A „Saga Farmann” költségei ismeretlenek, de minden bizonnyal rengeteg önkéntes munkába és álmatlan éjszakába került.
Forrás: ABC Nyheter
Comments