top of page

„Saga Farmann”, az elektromos vikinghajó


Foto: Lars Tommy Wensås
Foto: Lars Tommy Wensås

Az 1890-es években egy klåstadi gazda árokásás közben megtalálta Norvégia negyedik vikinghajóját. A hajó most újra vízre száll, néhány elektromos motorral kiegészítve.

Arne Emil Christensen régész, aki a klåstadi hajó ásatását vezette az 1970-es években, elmesélte egy interjúban, hogy az egyik klåstadi vízelvezető árok éppen keresztülment a hajó faszerkezetén. A hajó jelenleg a tønsbergi Slottsfjellsmuseetben van kiállítva, de néhány lelkes rajongó megépítette a „Saga Farmann” nevű hajót, amelyhez a Christensen által Norvégia negyedik vikinghajójának nevezett hajót vették alapul.


Az eredeti klåstadi hajó Christensen szerint fenőköveket szállított a telemarki Eidsborgból, amelyből nagy mennyiségven találtak a hajóroncs körül. Mivel a hajótest középső részét a szállított anyagok tárolására használták, Christensen azt feltételezi, hogy csak legelöl és leghátul voltak evezők, és emiatt nehéz lehetett manőverezni a hajóval erős szélben.

A hajótörés oka ismeretlen, magát a faszerkezetet pedig 998-ra datálják, így nincsenek adatok a hajótörésről.


De az új „Saga Farmann” hajóhoz a norvég SeaDrive vállalat technológiáját használták fel, annak érdekében, hogy elkerüljék, hogy a történelem megismételje önmagát.

Dan Cato Fagernes, a Farmann hajóépítő társaság vezetője szerint a merülési vonal alatt négy elektromos pod-drive fogja biztosítani, hogy a hajó ki tudjon kötni szélben és nehéz körülmények között is.

A hajókabin deszkái alatt pedig hat akkumulátortöltő van, amelyek nehezék gyanánt egyenesen tudják tartani a hajógerincet.

A vezérlőpult, a biztosítékok, a vezetékek és a kapcsolók rejtve vannak, hogy a lehető leghitelesebb élményt nyújtsa a hajó. A komfort szintje is összhangban van a 900-as években élő vikingek körülményeivel, az őrök pedig hálózsákban alszanak a hajókabinban.

Az elektromos motorok lehetővé teszik, hogy a több mint 20 méter hosszú hajót benavigálják a kikötőbe, a hajó előrehaladását azonban elsősorban a 95 négyzetméteres vitorla biztosítja. Érdekesség, mondta Christensen, hogy a vitorla nagyjából annyiba kerülhetett, mint maga a hajó a vikingkorban.

A „Saga Farmann” költségei ismeretlenek, de minden bizonnyal rengeteg önkéntes munkába és álmatlan éjszakába került.


Forrás: ABC Nyheter

1 megtekintés0 hozzászólás

Comments


bottom of page