Fotó: Jcomp on Freepik
Az elmúlt két hétben Innlandet országrészben több idős emberrel is megtörtént, hogy telefonos átverés áldozatai lettek, és összesen közel ötmillió koronát csaltak ki tőlük, írja a rendőrség egy sajtóközleményben.
- Azt látjuk, hogy a Norvégiában élő szervezett bűnözők csapják be az időseket. Felhívják őket, és azt állítják, hogy a banktól vagy a rendőrségtől telefonálnak. Ezután azt mondják az áldozatnak, hogy valaki be akarja őt csapni, és hozzáférést szerzett a bankszámlájához – mondta Rune Otterstad, az Innlandet rendőrségi kerület rendőrfelügyelője.
A rendőrkerület arra kéri a lakosságot, hogy amennyiben egy olyan embertől kapnak telefonhívást, aki rendőrnek vagy banki alkalmazottnak adja ki magát, tegyenek fel biztonsági kérdéseket neki. A csalók azt mondják, hogy segíteni akarnak, és elkérik a bankszámlaszámot, a banki azonosítót (BankID), jelszót és egyéb személyes adatokat.
- A rendőrség és a bank soha nem fogja elkérni ezeket az adatokat - mondta Otterstad.
- Sokaktól loptak el kisebb pénzösszegeket, de olyan eset is volt, ahol az illetőtől több mint egymillió koronát csaltak ki.
A legtöbb ilyen esetben nehéz nyomozni, ezért fontos, hogy az emberek kritikusan álljanak az olyan hívásokhoz, amikor valaki azt állítja, hogy becsapják őket. A rendőrség azt tanácsolja, hogy kérdezzenek vissza, tegyenek fel ellenőrző kérdéseket, mert az esetek többségében a csalók ekkor megszakítják a hívást. Egy másik megoldás, ha magunk tesszük le a telefont.
- Ha bizonytalanok vagyunk, tegyük le a telefont. Felhívhatjuk a bankunkat vagy a rendőrséget, és megkérdezhetjük, valóban ők telefonáltak-e – mondta Otterstad.
Forrás: VG
Comments