top of page

A snus küzdelme a norvég szólásszabadsággal


Kép: Wikipedia


Köztudott, hogy Norvégiában a dohány- és alkoholtermékek reklámozása tilos. Ez vonatkozik a snusre is, hiszen ugye ez is dohányból van. A kérdés viszont most az, hogy mi minősül reklámnak? A norvég egészségügyi igazgatóság ugyanis rápirított két snusgyártóra, a Snushjemre és a Swedish Matchre, mert a weboldalaik bizonyos tartalmait reklámnak tartják.

Az Egészségügyi Igazgatóság konkrétan azt nehezményezte, hogy a Snushjem oldalán van egy Snusmagasinet és egy Snus News menüpont (a cikket február 26-án publikálta az e24, én 27-én már nem találtam ezeket az aloldalakat), van hírlevél, a Swedish Match esetében pedig a snusinfo.no és a snusfornuft.no oldalak létezését vitatják (ezek sem publikusak, bár ha valaki kitalálja a jelszót, akkor biztos meg lehet nézni mi volt ott), végezetül pedig a közösségi médiában való jelenlét is problémásnak minősül.


Az álláspont az, hogy bár sem leárazások, sem egyéb klasszikus értelemben vett marketingelés nem zajlik ezeken a felületeken, mégis be kéne őket tiltani, mert olyan cikkek és véleménycikkek jelennek meg, amelyek célja bizonyos beidegződésekre való ráhatás az ügyfeleknél a dohányeladás javítása végett, a hírlevél olyan asszociációkat kelt az olvasóban, ami snusvásárláshoz vezethet, végezetül pedig a közösségi médiában való jelenlétet arra használják, hogy a márkanevet promotálják és nagyobb nyilvánosságot szerezzenek.


A Snushjem háza táján ezt a szólásszabadság korlátozásaként értelmezik, ügyvédjük, Jan Magne Langseth pedig az Egészségügyi Igazgatóság azon argumentumát támadja, hogy a Snushjem Snus News menüpontja “nem szükséges” a snusfogyasztó ügyfelek számára. Langseth szerint ugyanis a szólásszabadság nem arról szól, hogy olyan dolgot állítunk, ami “szükséges”.


A Swedish Match ügyvédje, Harald Sjaastad a snusinfo.no és a snusfornuft.no oldalak elleni érveken van felháborodva, az Egészségügyi igazgatóság szerint ezek ugyanis üres/tartalmatlan oldalak, de Sjaastad szerint az nem egészen világos, hogy az igazgatóság mit is ért “tartalmatlan” alatt, és azt próbálja megtudni, hogy valójában az-e a baj, hogy a Swedish Matchnek van weboldala, vagy a weboldalak neve miatt vannak-e felháborodva.


Forrás: E24

19 megtekintés0 hozzászólás

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése

Comments


bottom of page