top of page

62 000 norvég lakos kapott kevesebb pénzt a Nav-tól

Kép: Wix
Kép: Wix

A NAV 2024-es számításai szerint 2010 és 2021 között összesen 62 000 ember kapott kevesebb pénzt, mint amennyi járt volna nekik. Átlagosan körülbelül 4000 korona hiányzott, ami összesen mintegy 250 millió koronát jelent. Az érintettek ezen felül kamatokkal növelt visszatérítést is kérhetnek.A hiba abból adódott, hogy ebben az időszakban a NAV a rokkantsági ellátás megállapításának dátumát eltolta a következő hónapra, és addig munkaképességet helyreállító támogatást (AAP) folyósított, ami általában alacsonyabb összegű és kevesebb kiegészítő juttatást tartalmaz.Több év telt el azóta, hogy a NAV elismerte a hibáját, de csak nagyon kevesen kapták vissza a jogosan járó összeget. Haavard Homestad ügyvéd, aki számos érintett ügyét képviseli, elmondta, hogy ezek az ügyek akár két évig is vártak a feldolgozásra, miközben az érintettek csak homályos tájékoztatást kaptak arról, hogy a NAV még vizsgálja az ügyüket.

A Társadalombiztosítási Bíróság és az Állampolgári Jogok Biztosa többször jelezte, hogy a NAV korábbi gyakorlata jogellenes volt. Ennek hatására a kormány 2021-ben kezdeményezte a törvénymódosítást, így ezután már jogszerűvé vált.

Homestad elmondta, hogy 2023 végén kezdtek el foglalkozni ezekkel az ügyekkel, de az első ügyfél csak 2024 decemberében kapta vissza a pénzét kamatokkal együtt.

Belső dokumentumokból kiderült, hogy a NAV mérlegelte, hogy másodfokra vigye az ügyet, de túl nagy volt a pervesztesség kockázata, ezért elvetették ezt a lehetőséget. A NAV több osztályán téma, hogyan lehetne kijavítani a hibát, de az egyik fő akadály az, hogy a folyamat túl idő- és erőforrás-igényes és nem lehet automatizálni. A NAV szerint az átlagos hiány (4000 korona) nem nagy összeg, ezért nem indokolt az átfogó korrekció.

Az ügyvéd szerint ez elfogadhatatlan hozzáállás, különösen, mert az érintettek közül sokan anyagilag sebezhető helyzetben vannak, és nekik a 4000 korona is jelentős összeg lehet.

A NAV tájékoztatása szerint jelenleg dolgoznak annak az 1500 ügynek a feldolgozásán, amelyeket saját kezdeményezésükre javítanak ki. A fennmaradó 62 000 ügy további kezeléséről azonban még nem született döntés, mivel ezek az esetek sokkal összetettebbek, és nem áll rendelkezésre elegendő erőforrás a feldolgozásukhoz.

Sigurd Eggen, a NAV nyugdíj- és rokkantsági ellátásokkal foglalkozó részlegének vezető tanácsadója elmondta, hogy a hibák kijavítása teljesen manuálisan történik, mivel erre nincs automatizált rendszer. Emiatt az ügyintézés időigényes, és az erőforrásokat elsősorban a mindennapi kérelmek és kifizetések feldolgozására kell fordítani, hogy az emberek ne maradjanak jövedelem nélkül. A fennmaradó esetekkel kapcsolatban legkorábban ősszel várható döntés.

A NAV jelenleg nem készült fel arra, hogy hivatalos tájékoztatást adjon az összes, potenciálisan érintett személynek. Azt kérik, hogy az érintettek egyelőre várjanak, és majd csak akkor forduljanak hozzájuk, ha a hivatal konkrét megoldást és információt tud nyújtani. Ha valaki mégis most akar kapcsolatba lépni a NAV-val az ügyében, akkor sajnos sorba kell állnia, és várnia kell a fejleményekre. A NAV elismeri, hogy ez sokak számára nehéz, de jelenleg nem tudnak mást tenni.


Orbán-Kereki Renáta


Forrás: E24

 
 
 

Bình luận


A honlapon található információk tájékoztató jellegűek.

SZERETNÉL ELSŐKÉNT ÉRTESÜLNI ÚJDONSÁGAINKRÓL? IRATKOZZ FEL HÍRLEVELÜNKRE!

Köszönjük, hogy feliratkoztál!

A honlap eddigi látogatóinak a száma:

  • Magyar-Norvég Fórum
  • Magyar-Norvég Galéria

© 2022 Magyar-Norvég Fórum

bottom of page