May 1, 2022

MaNo Magazin 2022. 17 hét

Eheti szerkesztőink:

Pál Bettina, Boros Judit, Kovács Ádám, Ősz Anita, Bora Éva Beatrix, Orbán-Kereki Renáta, Hortobágyi Krisztina, Solberg Kajári Dia, Kékedi Anna

Jó reggelt, szép napot nektek, itt vannak a már majdnem elmúlt hét fontosabb hírei.

Ne felejtsétek el a Magyar-Norvég Hírek facebook oldalát is követni és töltsétek le az appunkat is, ahol hét közben is olvashatóak a hírek, illetve egyéb rövidhírek 😊


Egy rövid ízelítő:

  • Korai-e 98 évesen nyugdíjba menni? Avagy egy nem átlagos üzletember már majdnem visszavonul

  • A Voss nem érti az egészet

  • A királyi ház is számolgatja, hogy fűtsön vagy főzzön (nem, de még megtörténhet)

  • Járványügyi kritika

  • Újra russbuli Haldenben

  • Haaland a héten kimaradt, de Stavangerben legalább minden rendben van. Sőt


Ezek, és más izgalmas hírek a héten is (Anna is bemutatkozik a sportrovatban), jó olvasást kívánunk!



 

BELPOLITIKA, GAZDASÁG

 
Nyáron ingyenes lehet az áram Észak-Norvégiában


Amíg Dél-Norvégia rekordmagas áramárakra és a valaha volt legdrágább nyárra készül, Észak-Norvégiában van Európában a legolcsóbb áram. Ennek oka, hogy az országrészben kedvezőek a víz-és szélviszonyok, azonban nem tudja továbbszállítani az energiát.

Ma az áram átlagára Észak-Norvégiában kilowattonként 0,13 korona. Összehasonlításképpen Dél-Norvégiában 1,93 korona a kilowattonkénti ár a Nord Pool számadatai szerint. Ezenkívül Nordlandban, Tromsban és Finnmarkban áfamentes az áram.


Bizonyos időszakokban ingyenes az áram


Északon a jó időszak nyáron is folytatódik. Valójában olyan olcsó lehet az áram, hogy az északon élőknek ingyenes lesz beindítani a mosógépet és zuhanyozni.

Johnny Horsdal, az SKS Handel adminisztrációs vezetője elmondta, hogy konkrétan a június végétől július elejéig tartó időszakban lehet északon ingyenes az áram. Ennek oka, hogy az olvadó hó miatt az energiatárolók túltelítődnek és nagy energiatöbblet keletkezik.


Az összeomlástól tartanak


Horsdal aggódik, hogy az áram ára össze fog omlani. Ez azt jelenti, hogy a sok víz a tartályokban a csapadékkal és a sok széllel együtt azt fogja eredményezni, hogy az áram ára negatív lesz.


Erős kontrasztok


Ez nagy ellentétben áll a déli áramkrízissel, amely komoly érvágást jelent az ott élőknek. Horsdal tudja, hogy az emberek Dél-Norvégiában aggódnak az áramszámlák miatt a következő félévben.


10-15 évig fog tartani előkészíteni az átviteli kapacitást


Észak-Norvégia 28 terawatt energiát termel egy évben, viszont csak 20 terawattot használ a régió, a Statnett szerint. A többlet egész Norvégia energiatöbbletének felét tette ki 2021-ben. Az energiatöbblet nagy részét Svédországba küldik. Ez még évekig így lesz, mondjat Terje Aasland olaj- és energiaminiszter. Úgy gondolja, egy új áramhálózat kiépítése nem jelent megoldást a Dél-Norvégiában fennálló áramkrízisre.


Oda kell vinni az energiát, ahol szükség van rá


A Statnett igazgatója, Gunnar Løvås szerint az energiahálózat célja az, hogy oda szállítsák az energiafölösleget, ahol leginkább szükség van rá. De a Statnett belátja, hogy ez időbe fog telni.


A fix árú szerződés javasolt


Johny Horsdal, az SKS Handel adminisztrációs vezetője azt javasolja az észak-norvégiai felhasználóknak, hogy írjanak alá egy fix árú szerződést most, amíg ilyen alacsony az áram ára.


Forrás: NRK


 

Új légitársaságot indít Bjørn Kjos


Pénteken a Gardermoenen jelentették be egy új légitársaság: a Norse Atlantic Airways indítását. Az új légitársaság a transzatlanti vonalakat célozza meg, és olcsó repülőjegyeket kínál majd az amerikai kontinensre: először majd New Yorkba, a floridai Fort Lauderdale-be és Los Angelesbe indít júniustól, illetve júliustól járatokat.

A június 14-től induló New York-i járat mindössze 993 koronáért kínál jegyeket, míg visszafelé 1134 koronáért turistaosztályon. A business class-ra szóló jegyek 3071 koronába kerülnek majd, ezzel az eddigi legolcsóbb jegyeket kínáló izlandi Play társasággal konkurálnak (ahol 100 dollárba kerül egy jegy) és csupán harmadába kerülnek majd a business jegyek, mint a SAS Plus-szal, ahol akár 10475 koronát is fizethet az ember egy kis komfortérzetért.

A turizmus fellendülőben van, és a szakértő szerint van kiaknázatlan lehetőség a transzatlanti repülésben. A piac több közvetlen járatot kíván a COVID-járványból adódó repülőtéri káoszok után, és a legtöbb járat az közvetlenül oslói Gardermoenről fog indulni - mondja a repülési elemző Hans Jørgen Elnæs.

A társaság alapítójának, Bjørn Tore Larsen-nek méltányos árat sikerült kialkudnia a repülőgépek bérlésére, valamint a Norse rendelkezik elég kompetenciával ahhoz, hogy gazdaságosan működjön, nem akar odajutni, ahova a Flyr, hogy 50 millió koronát “égessen” havonta. Ugyanakkor ezt ellensúlyozza, hogy az üzemanyagárak 538 %-kal nőttek 2020 áprilisa óta és 69 %-kal december óta, így egy Boeing 789 Dreamliner üzemeltetése 100.000 koronába fog kerülni óránként.


A Norse Atlantic legnagyobb beruházója tehát Bjørn Tore Larsen 12,5%-kal, míg szintén nagyobb tulajdonos Bjørn Kjos (a Norwegian korábbi alapítója) és Bjørn Kise is.

A társaságnak kezdetben 10 repülőgépe lesz és további 5 gépet rendelt meg, továbbá Oslo mellett Párizsből és Londonból is terveznek járatokat indítani.


Forrás: Nettavisen


 
Olav Thon nyugdíjazza magát


A 98 éves Olav Thon lemond a saját tulajdonában lévő cégcsoport, az Olav Thon Gruppen vezérigazgatói posztjáról. A hírt Thon péntek reggel személyesen erősítette meg a VG-nek.


Thon azért nyugdíjba még nem megy, úgy tervezi, hogy az igazgatótanács vezetőjeként továbbra is heti néhány napot az irodában tölt majd.